Gemeente Archief krijgt originele orkestpartituur Schinderhannes aangeboden.
Het bestuur van de Stichting Schinderhannes 2000+ overhandigde maandag 19 januari 2009 een historische orkestpartituur van de opera bouffe Schinderhannes aan de gemeente Roermond. Voor zover het is na te gaan het de oudste meest complete partituur die tot op heden in Roermond bekend is. Het gaat echter niet om het originele werk dat door Emile Seipgens in 1864 werd geschreven. In het kader van het Schinderhannesjaar 2009 heeft het bestuur van de stichting besloten het document in goede bewaring te geven aan het stadsarchief. De historische orkestpartituur is een boekwerk van 250 x 340 mm en 30 mm dik en is ingebonden in een omslag van Engels kunstleder. Het boek is waarschijnlijk in 1967 opnieuw ingebonden door de voormalige Roermondse boekdrukker en boekbinderij de firma J.J. Küppers gevestigd aan de Willem II Singel. Een en ander gebeurde in opdracht van het Koninklijk Roermonds Mannenkoor en van de bekende drukkerij H. Timmermans, destijds gevestigd aan de Steenweg te Roermond. De muziek is volgens secretaris Karel Ruiten van stichting Schinderhannes 2000+ in ieder geval van voor 1950, omdat toen het overbekende C’est L’Amour (Louis Gaston) met een tekst van Driek Raedemakers voor het eerst is uitgevoerd. En dit stuk staat er niet in. En evenmin de solo van de heks Hyacinthe “Kóm mien kinjerkes kóm…” Het gebruikte papier is volgens archivaris dr. Gerard Venner (Rijksarchief Maastricht) uit de periode 1900-1910. Als schrijfmateriaal zijn waarschijnlijk een of meerdere vulpennen gebruikt. Dit is op te maken aan het gelijkmatige schrift. Bij een kroontjespen is kenmerkend de dikke en dunne lijnen als de inkt op is. De eerste vulpennen zijn volgens onderzoeker Karel Ruiten ca. 1885 in Engeland gepatenteerd. Volgens dialectwetenschapper dr. Pierre Bakkes is de tekst in de periode 1930 geschreven. Dit is af te leiden uit de gebruikte spelling van de teksten. De oorspronkelijke orkestpartituur is in het bezit geweest van de Société Dramatique et Literaire de Ruremunde. Vanaf ca. 1930 in het bezit van de Koninklijke Harmonie van Roermond. Deze heeft het werk daarna in 1967 overgedragen aan het Koninklijk Roermonds Mannenkoor. Er hebben vanaf het ontstaan van de opera bouffe Schinderhannes nogal wat dirigenten met de partituur van Schinderhannes gewerkt en natuurlijk hadden de dirigenten tot op vandaag eigen muzikale opvattingen. Johannes Jung, Paul en Max Guiliaume, J. Drijkoningen, Jean Rulkens, Henri Arends, Theo Reijnaerdts, Jan Hupperts en Wim Schepers. Al met al vertegenwoordigt deze orkestpartituur een stuk geschiedenis van de opera bouffe Schinderhannes. En het bestuur van de Stichting Schinderhannes 2000+ is er trots op dit boekwerk aan de gemeente Roermond aan te bieden om het veilig en goed te bewaren in het Gemeente archief van Roermond. Cultuurwethouder Wim Kemp, burgemeester van Beers en Schinderhannes-voorzitter Loek Hendrickx zetten spontaan 'C'est l'Amour' in na de overhandiging van de historische Schinderhannes-partituur